Blog

Veilige tafels, rendabele stoelen in tijden van Corona.

Een radicaal overlevingsplan voor de horeca, ontstaan vanuit een heel klein berichtje op de Facebook pagina van onze collega Koen.

Download de presentatie.

Afgelopen woensdag gonsde het al de hele dag van de geruchten. Premier Rutte zou die avond aankondigen, dat de horeca vanaf 1 juni beperkt open zou mogen. Om te beginnen met maximaal dertig personen inclusief bedienend personeel en ook de terrassen zouden vanaf die datum mogelijk open gaan. Uiteraard wel met inachtneming van de door het RIVM geadviseerde regels. Dus alles veilig en op 1.5 meter afstand.

Hierop vooruitlopend, plaatste ik iets na 17:00 uur een klein berichtje op mijn Facebook pagina:

“Joepie! Vanaf 1 juni de Grote Markt in Hulst autovrij en er één groot 1.5m terras van maken!”

Wie is voor?

Het maakte direct een storm aan overwegend positieve reacties los. “Meteen doen!” “Top idee!” “Ik ben voor.” “Unieke kans om die markt eindelijk autovrij te maken.” Ook horeca ondernemers van buiten de markt sprongen direct bij. “Mogen wij ook meedoen?”

Dat idee om van de markt een horecaruimte te maken, kreeg dus heel veel bijval en mondde uit in een levendige discussie. Rond een uur of tien diezelfde avond heb ik een schetsje op schaal gemaakt hoe dat er dan uit zou kunnen zien. Natuurlijk met veel te veel tafels en stoelen er in, want in je eerste presentatie van een concept moet je het wisselgeld al inbouwen. Ik plaatste het, samen met een update, bij het Facebook bericht.

Wat volgde was een hele stroom aan bruikbare feedback en ideeën in de ruim 100 comments, waardoor het concept verder vorm kreeg. Om 23:30 volgde een uitnodiging van een lokale horeca ondernemer of ik het idee op vrijdagochtend 10:00 uur met een aantal horeca mensen verder zou willen bespreken. Daar ging ik uiteraard op in, wetende dat dat berichtje op Facebook me ongetwijfeld een volledige dag zou kosten om het idee uit te werken tot een doortimmerd verhaal.

Het is wel duidelijk dat mensen na 8 weken binnen zitten, ondanks onze #babbelbingo, snakken naar echt sociaal contact en dat een autovrije markt een lang gekoesterde wens is van velen. Maar de gedachte achter het idee om openbare ruimtes te gebruiken voor horeca, dat twee weken geleden al door een Middelburgs stel werd geopperd in een artikel in een regionale krant, gaat veel verder. Een 1.5m economie is namelijk een volstrekte illusie in de horeca. Elk horeca bedrijf is ingericht om de beschikbare ruimte optimaal te benutten. Daar kun je met geen enkele mogelijkheid een rendabel 1.5m model van maken. Nooit niet! Daar heb je echt een radicale oplossing voor nodig.

Op een goede vrijdagavond trekt een café als Boozz in Hulst zo’n 250-260 bezoekers. Die heeft dat ook nodig, want door de week is het er doorgaans rustig. Op vrijdag- en zaterdagavond maakt zo’n bedrijf haar omzet. Binnen, als dat al zou mogen, kun je in een 1.5m model niet meer dan 5-6 gasten kwijt, die minstens €25 voor een biertje zouden moeten betalen om dat rendabel te maken. Kijk je naar het terras, dan heb je in de 1.5m economie 64 tafels en 256 stoelen nodig om die mensen op een terras kwijt te kunnen, zodat het café haar omzet kan draaien. Plot dat op schaal op de Grote markt in Hulst, dan heeft één café al de volledige markt nodig om veilig en rendabel te draaien.


256 gasten van Boozz volgens de 1.5m regels

Hetzelfde geldt voor restaurants. Een restaurant verliest minstens 60% van het vloeroppervlak in de 1.5m economie. Die gaan straks open in de wetenschap dat ze elke dag weer keihard aan de slag moeten om verlies te draaien. Terwijl de helft van het personeel werkloos op de bank zit, want je kunt maar aan de helft van je gasten tegelijk plaats bieden. Is daar straks een vangnet voor? Daarom moeten we, zodra het mag, direct terrassen op een veilige manier uitbreiden op de nabije gelegen openbare ruimte. En onszelf klaarstomen voor de 100 personen inclusief personeel op 1 juli, als het kan en mag. Daarvoor hebben we een radicaal plan ontwikkeld. Want honderd gasten is leuk voor een grand café in de hoofdstad, maar het gros van alle horeca ondernemers kan honderd gasten in een 1.5m model niet eens kwijt. Niet binnen, en niet buiten op zijn/haar terras. Daarom moeten we naar openbare ruimtes toe, zodat we horeca ruimtes kunnen scheppen, waar we op een veilige manier tot 100 personen kwijt kunnen op het moment, dat de regels dat toelaten. Elk weekend op twee of drie plekken een pop-up café, restaurant of bioscoop van vrijdag middag tot zondagavond. Verspreid over de binnenstad, de bolwerken en het park om drukte te vermijden, zodat het ook goed te handhaven is.

Hou je vast.. dat ziet er zo uit:

Ik heb één voorbeeld specifiek uitgewerkt. Op het Oranje bolwerk zou je zowel een veilig en rendabel café als een restaurant kwijt kunnen voor 100 personen. Dat wordt om beurten bemand door personeel van de samenwerkende horecaondernemers, dat anders werkloos op de bank zou zitten. Kosten en baten komen in een tijdelijke BV, waarin alle horecaondernemers een belang kunnen nemen. Die wordt bestuurd door een onafhankelijke directeur. Die BV zorgt ook voor planning en administratie en zorgt er ook voor dat alle schouders het risico van een verregend weekend kunnen dragen. Een radicale oplossing, maar volgens mij de enige manier om de horeca overeind te houden.

Waarom ik me zo druk maak over de horeca, is dat de horeca in heel veel gemeenten en dorpen alles overeind houdt. Het is het steentje aan het begin van de domino rij. Als de horeca omvalt, valt alles om. Daarom moeten we nu al echt serieus gaan nadenken hoe we niet alleen de markt, maar ALLE geschikte ruimte kunnen gebruiken voor 1.5m openlucht horeca. Zodat we straks, als het kan en mag, ook meteen in actie kunnen schieten. Dat zal een behoorlijke operatie gaan worden, waarin mensen over schaduwen heen zullen moeten stappen en waar geen ruimte is voor ikke, ikke, ikke en zij en wij. De gemeente heeft hierin een cruciale rol. Die moet vooral meedenken hoe het wèl kan. En gelukkig hebben we in Hulst, zo weet ik uit ervaring met ons jaarlijkse Ulster Ouse Mafia – event tijdens Carnaval, een gemeente en een veiligheidsapparaat, die dat kunnen. Want het is alleen te realiseren als alle ondernemers en gemeente intensief samenwerken. Dat plan moet nu gemaakt worden, zodat het draaiboek klaar ligt op het moment dat we straks, stapje-voor-stapje, op een veilige en voor de Horeca rendabele manier ons sociale leven weer op kunnen pakken.

Dinsdag aanstaande al bespreken we, samen met een aantal horeca ondernemers, het concept met Burgemeester Mulder. Drankenhandel Pluym heeft al haar belangeloze medewerking toegezegd voor de inrichting van bijvoorbeeld het Oranje bolwerk als tijdelijke pop-up.

Buzze geven!
Kansen maken!
Never waste a good crisis!

Koen Verhagen
Creatief directeur Pieters Media